Helppy
7.12.2022 - 2 min
Outi ja hänen äitinsä Aili ovat olleet Helppyn asiakkaita vuodesta 2019. Helppy on tuonut mielenrauhaa Outille äidin hoivassa.
Helppy on tuonut mielenrauhaa Outille äidin hoivassa, kun apua on saanut kaikkeen tarvittavaan: ”Helppy on arjessa rinnalla kulkemista. Avustamista, asioiden hoitamista, yhdessä eteenpäin viemistä.”
”Punnitsimme alussa paljon sitä, mistä apua hankittaisiin. Avuntarve vaihtelee äidin voinnin mukaan, joten meille oli valintapäätöksessä tärkeää, että avun määrää ja käyntien sisältöä voidaan vaihdella tarpeen mukaan”, Outi kertoo.
Myös Ailille itselleen on jo alusta alkaen ollut tärkeää, ettei käyntien sisältöä tarvitse etukäteen määritellä.
”En tarvitse siivousta joka viikko, eikä esimerkiksi petivaatteiden puistelua tarvitse joka kerta tehdä. Yleensä helpperi tekee sen, mitä pyydän. Käy kaupassa, jos en itse jaksa, ja hakee vaikkapa pyykit ja paketit postista. Kaikki luonani käyneet helpperit ovat olleet todella mukavia!”
Helpperikäynneillä paitsi siivoillaan ja tehdään asioita, myös ihan vain oleillaan ja nautitaan.
”Me olemme käyneet kahvittelemassa, katseltu lehti-ilmoituksia ja naureskeltu, ihan vain juteltu. Ei me aina viitsitä tehdä jotain”, Aili kertoo.
”Eikä se aina ole tarkoituskaan, että aina tarvitsisi esimerkiksi siivota. Joskus on ihan hyvä vain mennä ostamaan jäätelötuutit, ja istua auringossa nauttimassa niistä. Sekin voi olla jo todella mukavaa. Ne ovat niitä pieniä mukavia hetkiä. Ihan kukkien kastelua ja sen sellaista”, Outi täydentää helpperikäyntien merkityksestä.
”Niin, pantiin kukka korkean kaapin päälle helpperini kanssa, mut unohettiin kastella se, ja nyt minä en yllä sinne! Onneksi kultaköynnös on hyvä kestämään”, Aili täydentää naureskellen.
”Saimme Helppyltä neuvon hakea eläkettä saavan hoitotukea. Se oli hyvä vinkki, sillä itse en ehkä olisi hoksannut hakea etuutta", kertoo Outi.
"Meille lähetettiin Helppyltä selkeät tiedot esimerkiksi siitä, mitä kriteereitä tuen saamiseksi tulee täyttää, mitä lomakkeita meidän täytyisi täydentää, ja olipa meille laskettu kustannusesimerkkejäkin eri hoivavaihtoehdoista. Toki olisin näitä itsekin selvittänyt, mutta oli mukavaa saada tiedot valmiina, niin pääsin itse huomattavasti helpommalla hakuprosessin kanssa”, Outi kertoo.
Perheelle onkin ollut hyvä, että avun erilaisia muotoja on ollut mahdollista yhdistää.
”Helpperikäyntien lisäksi me lapset käymme yleensä viikonloppuisin auttamassa. Ja olemme katselleet monenlaista muutakin apua, Helppyn lisäksi meillä on esimerkiksi kaupungin turvaranneke ihan varmuuden vuoksi. Helppyltä apua on onneksi saanut myös erilaisiin kausitöihin, kuten ikkunanpesuun. Ihan kaikkiin palveluihin emme varmaan ole perehtyneetkään”, Outi pohdiskelee.
Aili suunnittelee, että apua voisi tulevaisuudessa ottaa vastaan ehkä enemmänkin.
”Jos liikkumiskykyni heikkenee, voisin ottaa apua esimerkiksi kaksi kertaa viikossa. Saatan tarvita apua suihkuun, ulkona käymiseen taikka kauppajuttuihin. Meillä on onneksi kaupat lähellä.”
”Niin, viikon ensimmäisellä käynnillä voisi käydä vaikka kaupassa, ja toiselle kerralle ottaa joitain jumppajuttuja”, Outi pohtii.
Ailille eräs kaikista merkityksellisin asia arjessa on päästä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan.
”Kunhan peti on kunnossa, eli saan mennä puhtaisiin ja tuuletettuihin lakanoihin, se on minulle tärkeintä. En kuitenkaan voi tuulettaa lakanoita itse, sillä minun pitäisi mennä parvekkeelle puoli kerrosta alaspäin, eikä portaiden kävely enää onnistu”, Aili kertoo.
Vaikka äidin ja tyttären välillä ei olekaan monen sadan kilometrin välimatkaa, vaatii oman aikansa, että Outi ehtisi aina itse auttamaan. Siksi Helppy on helpottanut suuresti hänen taakkaansa.
”Kyllä se omaisille tuo mielenrauhaa, kun tietää, että tänään on taas Helppyn päivä.”